01 September, 2009

Tahniah dari Puzi Hadi

Tahniah dari Puzi Hadi
Published January 20th, 2009 in PALESTIN.

Nota buat rakyat Amerika

bush-king-abdullah.jpg

(Tahniah le Malik Abdul Aziz sanggup pegang tangan Bush yang dah bunuh berjuta-juta orang Islam)

TAHNIAH! Anda memilih George W. Bush Jr. semacam George Bush Sr. memimpin Amerika Syarikat. Mereka berdua (bapa borek anak rintik) membeli atau menjual saham Perang Teluk II (2003) dan Perang Teluk I (1991).

TAHNIAH! Anda mempunyai presiden berahli silap mata, plagiarisme, pemutar belit dokumentasi sehingga ucap katanya memukau PBB dan sekutu Britain, Australia dan Sepanyol. Lakaran gambar satelit bumi Iraq begitu hidup dan berkaca ke mata Arab Saudi dan Kuwait. Tayangan dan suara rakaman Osama Bin Laden menggerunkan buat Pakistan.
king-abdullah-jordan.jpg

(Tahniah buat King Abdullah yang sanggup bersahabat dengan malaun Ehud Olmert)

TAHNIAH! Anda berbekal stesen CNN yang licik menayang gambar memanipulasikan berita yang palsu adalah ‘kisah benar.’ Berulang tayang gambar dan berulang tayang newsbar menanam kepercayaan ‘kisah benar’ yang benar dan tiada yang tidak benar melainkan benar belaka.
olmert-erdogan.jpg

(Tahniah..tahniah..Recep Erdogan, mampu senyum mesra dengan bapak presiden Zionis terlaknat)

TAHNIAH! Anda hidup dalam dunia CIA dan FBI menyuap hidangan data dan maklumat ke mulut presiden. Ejen-ejen perisik sibuk memantau dan memancing musuh dalam selimut dengan upah US Dollar dan wanita seksi ala aktor khayalan Ian Fleming. CIA menyelinap ke seantero dunia via kedutaan via multinasional via konglomerat via peace corp via atase kebudayaan via rombongan perdagangan - siapa sangka?

TAHNIAH! Anda dibebani kos biaya peperangan dan kos nyawa tentera di bumi Afghanistan memerangi al-Qaeda dan Taliban. Kini menanggung kos biaya menghidupkan keamanan, demokrasi dan kebebasan rakyat Iraq pada telahan presiden anda. Kos biaya keluar dari poket pembayar cukai Amerika iaitulah anda.

TAHNIAH! Presiden anda sentiasa menang andaian perang di atas kertas. Orang Amerika sentiasa hero sejagat tanpa mati ala aktor Rambo paparan filem. Tapi buku sejarah tidak pernah menipu atau ditipu ‘kisah benar’ Cuba, Vietnam dan Somalia.
mahmoud-abbas1.jpg

(Tahniah Hosni Mubarak, tutup pintu Rafah kemudian berjoli dengan sang syaitan Ehud Olmert..tahniahhhhh)

TAHNIAH! Anda mempunyai seseorang bernama Presiden George W. Bush yang menang ‘perang’ pilihan raya di Florida. Peti undi berulang dibuka dan kertas undi dikira semula atas nama demokrasi Amerika. Jangan diragui GWB pilihan anda yang disahkan mahkamah… demi untuk negara Amerika.

(Penulisnya Pakcik Puzi Hadi, adalah sasterawan Negeri Kedah yang lantang prolifik. Tahniah Pakcik Puzi, ajar kami orang muda jadi kurang ajar dengan syaitan Zionis itu! Bukan macam pemimpin2 dalam gambar, tak berani nak ‘marah’ pun pada dajal-dajal manusia)

KONSERT DIRAJA JUBLI PERAK 2009

pada 25julai yang lalu
universiti utara malaysia telah menganjurkan
KONSERT DIRAJA JUBLI PERAK
Sultan Kedah turut hadirr
yalaa suda namanya konsert diraja plak tu kn :DD
hmm
artisnya?
izwan pilus, norynn aziz sma tomok
hahhahah~~
iya iya
mesti ramai yg xpcaya saya dtg ni konsert kan
bkn bah, ni sebab markah 15% of our kokurikulum ada stu
lagipun tiket free apa :D
agak best jugakla, ada yang best ada yang boring
tapi tym tomok kuar semua terus tebangun ni
semua angkat kamera n enpon masing2
seb bek suda d warning awl2 'no flash'
kalo x, cnfirm terasa cm d red carpett
auww, telebih suda.
ok! snap snap tyme

oh ya
perfomasi terbaik pada malam itu jatuh kepada
pendeklamasi sajak
Puzi Hadi "Ilmu Budi Bakti"
naikk semua bulu roma yowww :)
ehh
tidak lupa
penari2 baju orenn
auww kamu semua buat kami semua tidak mengantuk :DD
sorii banyak gambar dari skrin jek
yalaa, saya bukan VIP mo duduk depan sebelah Sultan kan
hhhahahha~~
semua yang cutii,
ENJOY UR HOLIDAY!




31 Ogos, 2009

PETANG DI TAMAN BUKU PUTEH




PETANG DI TAMAN BUKU PUTEH

090820091155.jpg

Pakcik Puzi Hadi deklamasikan puisi untuk anak-anak yang ingin berjaya seperti Kak Madihah

“Luaskah pasaran buku di kampung macam ni Kak Ummu?” tanya Madihah sebaik menjejak kaki di laman rumah kami di Kedah. Saya menerangkan bahawa tujuan Taman Buku Puteh itu selain tapaknya percuma (milik abah sendiri) kami merancang untuk adakan aktiviti ilmu dari masa ke semasa. Penjualan buku dan cenderamata dibuat setiap hari dengan pasaran lanjutnya ke sekolah-sekolah (terutama jika diminta untuk abah dan saya berceramah tentang penulisan kreatif). Niat kami mahu memberi altenatif pada remaja dan kanak-kanak kampung untuk datang membaca buku atau ‘lepak ilmu’ di sini. Perancangan tersebut mengambil masa dari masa ke semasa. Dan pada hari ini, ia telah berjaya menarik ‘ramai’ (lebih 20 orang) warga kampung terdiri daripada ibubapa dan anak-anak untuk datang mendengar Madihah bertazkirah.

Program sebeginilah yang kami mahu laksanakan selalu di sini.

090820091154.jpg

Hari ini juga, selain mendengar Madihah memberi nasihat dan pengalamannya (hingga ada antara ibu-ibu mengalirkan air mata), para pengunjung disajikan dendangan puisi tentang kejayaan pasca perjuangan oleh Saudara Puzi Hadi yang tidak asing lagi dalam jagat sastera negeri Kedah. Saya sungguh bersyukur pada Allah kerana Taman Buku Puteh dapat menjadi tapak ilmu, kesedaran dan ukhwah kepada para penduduk Muslim sekitar ini.

090820091164.jpg

Lepas ni, mai la lagi no!

Semoga, Allah SWT memberi keluarga kami ketabahan dan kekuatan untuk melaksanakan lagi program-program pembangunan insan di sini walaupun dalam serba kekurangan. insya Allah.

MAILAH BERKUNJUNG KE TAMAN BUKU PUTEH!

Membangun jiwa merdeka

Membangun jiwa merdeka

Oleh TENGKU KHALIDAH TENGKU BIDIN
ent_editor@kosmo.com.my

SETELAH lebih sedekad, akhirnya Radzi muncul sebagai Juara Deklamasi Puisi Kebangsaan.

SEBENARNYA banyak cara boleh dipilih bagi menunjukkan semangat patriotik dan sayangkan negara. Memasang bendera pada kenderaan dan di rumah, bersorak riang ria di Dataran Merdeka atau KLCC sambil mendengar artis popular menyanyi, adalah antara cara paling mudah dan serasi bagi golongan muda hari ini menyambut hari kemerdekaan.

Bagi mereka yang meminati dunia puisi, medium berkenaan dianggap sebagai laluan paling berseni dalam memahami erti merdeka dan kemerdekaan.

Pendeklamasi puisi yang juga disebut sebagai deklamator, mereka juga mempunyai cara tersendiri dalam membawa pengaruh kasih dan sayang kepada negara bangsa melalui laras kesenian yang tersendiri.

Impak puisi bertema patriotik sebenarnya adalah sangat hebat walaupun terlalu subjektif untuk diukur nilai melalui pandangan mata kasar manusiawi.

Kepada golongan deklamator, puisi di sebalik puitis kata, cukup relevan dengan sambutan kemerdekaan apabila dengan sendirinya menimbul pemahaman yang lebih jelas dan lebih tepat tentang sesuatu tema yang mahu dibicara.

Apabila membicarakan tentang cinta negara melalui puisi, ia dengan cepat dapat dihayati kerana sifat puisi itu sendiri sudahpun menjadi satu budaya dalam masyarakat kita.

DEKLAMASI puisi Khalid Salleh yang bersemangat dan penuh dengan unsur sinis sentiasa dinanti-nantikan.

Sama ada orang itu gemar puisi atau tidak, tetapi apabila membaca puisi, dia akan tahu tentang apa yang dilontar.

Kecanduan kepada dunia puisi, khususnya deklamasi puisi menjadikan Lt. Kolonel Radzi Abdul Hamid pasrah menanti lebih satu dekad untuk bergelar Juara Sayembara Puisi Kebangsaan.

Bertahun-tahun memasuki pertandingan berkenaan, berkali-kali menerima kekalahan di tangan pesaing, akhirnya, tanggal 16 Ogos 2009, bertempat di Auditorium Tunku Abdul Rahman (MaTIC), melalui puisi Terima Kasih Pengalaman karya Solihin Osman, beliau berjaya meraih gelaran paling berprestij dalam lumba puisi peringkat dalam negara itu.

"Mencintai puisi dan mendeklamasi kepada khalayak adalah ketagihan yang penuh berseni. Hanya mereka yang mencintai puisi dan arena deklamasi yang akan faham mengenai rasa kecintaan ini," demikian ulas beliau sebaik saja namanya diumumkan sebagai juara.

Bagi bapa kepada tiga anak yang sudah lebih 20 tahun mengabdi hidup kepada pasukan keselamatan negara, puisi menjadi medium mendekatkan khalayak kepada rasa kasih dan sayang kepada nusa bangsa.

"Dalam era di mana pentingnya kita melestari semula makna merdeka di minda dan jiwa, puisi perlu memainkan peranan untuk generasi muda lebih menghargai kemerdekaan khasnya yang berbentuk patriotik," katanya lagi.

Menurut Radzi, dunia kepenyairan mempunyai barisan nama-nama hebat apabila menyentuh tentang karya berbaur patriotik.

"Memandang jauh ke belakang, penyair Afrini Adham pada tahun 1955 telah melahirkan puisi Malaya Pasti Merdeka. Puisi berkenaan dihasilkan dua tahun lebih awal daripada detik kemerdekaan negara, ia masih lagi releven dibaca dan dihayati oleh generasi muda hari ini.

"Sementara itu, Puisi Perjuangan Yang Belum Selesai karya bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad misalnya, telah mengingatkan generasi muda bahawa: Mengisi kemerdekaan rupanya lebih sukar dari bermandi keringat dan darah menuntutnya.

"Perjuangan Yang Belum Selesai adalah sebuah karya puisi moden yang begitu bermakna kerana menghantar mesej yang cukup tajam dan jelas kepada memakna kemerdekaan setelah lebih lima dekad kita meraihnya.

"Puisi seperti ini dapat menyubursegarkan semangat patriotisme dalam ruang lingkup luas, mengikut tafsiran generasi hari ini," katanya.

DR. LIM SWEE TIN menganggap puisi sebagai wacana ilmu.

Nama-nama seperti Marsli NO, Zaen Kasturi, Rahimidin Zahari, Syukri Abdullah, adalah nama yang cukup konsisten dalam menyuarakan semangat patriotik melalui puisi.

Khalid Salleh, Pyanhabib dan kumpulan Kopratasa pula adalah di kalangan selebriti yang menjadikan puisi sebagai 'roh' dan 'semangat' perjuangan seni mereka.

Menurut penyair yang memenangi S.E.A Write Award, Dr. Lim Swee Tin, peranan puisi patriotik dalam memakna sambutan kemerdekaan, tidak harus dipandang mudah sekaligus peranan para deklamator juga wajar dijulang ke hierarki hebat.

Puisi dengan idealismenya yang cepat menangkap emosi apabila disampaikan oleh deklamator yang hebat. Gaya bersahaja, lantunan suara penuh bersemangat diiringi intonasi naik turun, memudahkan mesej sampai kepada khalayak pendengarnya.

"Bahasa kita mempunyai sihirnya atau kuasa makna yang tersendiri. Ia dapat mengembangkan minda dan mendorong kepada daya fikir, emosi dan pemahaman terhadap sesuatu acara yang sedang berlangsung.

"Dalam konteks inilah puisi yang menonjolkan semangat patriotisme akan menjadi sangat berkesan, impak dan signifikan apabila disampaikan oleh seorang deklamator yang hebat.

"Dalam hubungan yang sama, peranan pemilihan dan penggunaan kata sangat penting dalam puisi khususnya menyampaikan semangat patriotisme dan perjuangan.

"Puisi adalah satu seni tradisi dan warisan kita. Apa yang berlaku hari ini sebagai kelangsungan kepada puisi-puisi terdahulu yang dihasilkan oleh generasi masa lalu. Sebab itu kita dapati puisi begitu cepat mengangkat pancaindera kita, menakluk kalbu kerana tradisi berpuisi itu sendiri sudah semakin menyeluruh ke dalam masyarakat," katanya.

Fuzi Hadi, sang juara pertama daripada Sayembara Puisi Kebangsaan (tahun 1987) melihat puisi sebagai wadah paling berkesan dalam menyebar luaskan semangat kasih, cinta, dan sayang kepada negara.

Fuzi yang muncul dengan aura cukup mempesona di pentas puisi Demimu Palestin anjuran Kumpulan Utusan melalui puisi Genting Gaza, Genting Yang Genting pada awal Januari tahun ini di Istana Budaya, kini sedang rancak menerima tawaran menganjurkan bengkel deklamasi puisi di seluruh negara untuk berkongsi ilmu kesenian yang dimiliki.

"Anak-anak sekolah akan lebih menghayati apa yang dikatakan sayang dan kasih kepada negara tercinta seandainya 'bijak' bermain dengan bahasa puitis puisi," kata penyair kelahiran Kedah ini dengan bersemangat.

PERTANDINGAN puisi merdeka mendekatkan generasi muda kepada makna perjuangan.

Sementara itu, Juara Deklamasi Puisi tahun 1996, Syukri Abdullah pula melihat puisi bernada tinggi dapat membawa khalayak terkeluar daripada ilusi kelekaan.

"Puisi adalah satu cara pengucapan yang berkesan, tidak statik, dapat membangkit semangat kesedaran kepada orang untuk lebih faham tentang jati diri bangsa," katanya yang juga antara deklamator yang masih lagi aktif menerima tawaran persembahan pentas mendeklamasi puisi di seluruh negara.

Meskipun dianggap sedikit ketinggalan jika dibandingkan dengan kesenian laras popular yang lain, puisi masih hidup dan berpijak di buminya yang nyata kerana diperjuang oleh kalangan pencinta setianya.

Meskipun imbuhan yang diterima oleh kalangan deklamator ini sangat tidak berbaloi dan diibarat bagaikan langit dan bumi jika dibandingkan dengan artis-artis popular, sekurang-kurangnya melalui 'kerja seni' mereka inilah, puisi kekal sebagai salah satu medium yang mempunyai maruah tersendiri.

Puisi melalui deklamator handalan ini menjadi 'senjata' yang cukup penting dalam menyebar luaskan mesej-mesej penting ke arah menjana sifat sayangkan nusa bangsa.

29 Julai, 2009

WISMA PEMBANTU PERUBATAN No. 11, Jalan Reko Sentral 9, Reko Sentral, 43000 Kajang, Selangor

PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN: BER-1MALAYSIA, BER-1‘BAKTI MULIA’


PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN:
BER-1MALAYSIA, BER-1‘BAKTI MULIA’



Berkampung lagi delegasi warga PPP
seantero Semenanjung, Sabah & Sarawak
dalam sebuah konferans kebangsaan.
Kelangsungan kita bertamu, bersilaturahim
bersilang pandangan, berpencak kebijaksanaan.

Lazimnyalah puluhan kertas kerja
penceramah lincah lidahnya berbicara
pameran, persembahan poster & bengkel:
Keperihalan kompetensi & profesionalisme PPP
menangani isu perubatan terkini tercanggih.

Saratnya kertas kerja & ceramah konferans
membuka helaian ilmu pemikir & cendekia
menyerap ke minda PPP untuk dibawa pulang
ke desa indah & kota permai, ke klinik & hospital.

Seantero Malaysia menyalakan obor
membudayai 1Malaysia Perdana Menteri
kemilau cahayanya menempiasi kita, dan
diterjemah auranya ke acuan 1KKM
memanfaati ilmu, teknologi & ICT
ketekadan PPP ber-1‘Kami Sedia Membantu’
menjangkau sempadan ruang dan masa
memesrai pelanggan menderita meniti ajalnya.

Selamat berkonferans delegasi PPP dan,
selamat kembali ke desa & kota dan,
selamat menyuntik aura ‘Bakti Mulia’
ke sanubari & minda setiap diri
individu & apatah gred senioritinya
bertauliahkan Penolong Pegawai Perubatan.


Alor Setar, Kedah Darul Aman - PUZI HADI
20 Jun 2009 / 26 Jamadilakhir 1430 Penyair / Pesara PPP Gred U36

WISMA PEMBANTU PERUBATAN No. 11, Jalan Reko Sentral 9, Reko Sentral, 43000 Kajang, Selangor


WISMA PEMBANTU PERUBATAN
No. 11, Jalan Reko Sentral 9, Reko Sentral, 43000 Kajang, Selangor

Tanggal 12 Julai 2009 (Ahad, 3.00 petang)
memahat peristiwa ‘Hari ini dalam sejarah’
untukmu profesion Pembantu Perubatan alias warga
Penolong Pegawai Perubatan (PPP) seantero Malaysia
naungan Persatuan Pembantu Perubatan Malaysia:
Terharu hati & teruja akal pada sebuah anjakan,
iaitulah bangunan Wisma Pembantu Perubatan (WPP).

WPP adalah suka-duka, ketawa-air mata
para pemegang amanah persatuan.
WPP adalah citra profesion PPP
seirama kejururawatan moden dunia.
WPP adalah wahana persatuan
menaiktaraf profesion berakademika.

Usah menyoal diri, apa persatuan menjanjikan apa
tanyai diri, apakah peran kita mengobori kilauan WPP.
Di mata kita tersergam WPP mewajah harga diri PPP
kejutan sebuah impian malam menjelma wajah siang.
WPP teriknya membahang mengundang pengisian
idea berani memacu ke hadapan membelah awan.

WPP mengikat silaturahim PPP dan pesaranya;
WPP mengakrab Persatuan (PPPM) & Kesatuan (KKPPSM);
WPP melangkah tapak ke dunia niaga perubatan: Iaitu…
WPP mengimpikan sebuah kolej latihan swasta PPP;
WPP mengilhami sebuah hospital swasta PPP:

Apapun apa WPP cerminan pandang belakang:
Warga Dresser @ Pembantu Rumah Sakit @ Pembantu Hospital;
Apapun apa WPP cerminan pandang hadapan:
Warga Pembantu Perubatan @ Penolong Pegawai Perubatan.
Jiwailah hidup-mati WPP kita
melayari bahtera http://www.pppmalaysia.com

Alor Setar, Kedah Darul Aman - PUZI HADI
19 Jun 2009 / 25 Jamadilakhir 1430 Penyair / Pesara PPP Gred U36